ADHD en Voeding

Voeding en ADHD. ADHD wordt niet veroorzaakt door voeding, maar een goede voeding kan uiteraard wel helpen om eventuele symptomen te verminderen. Maar een goede gebalanseerde voeding is voor iedereen adviseerbaar. Er is onvoldoende bewijs dat er een relatie is tussen voeding en ADHD. De tips op deze pagina zijn wel gericht op het concentratievermogen en rust in het lichaam en  zijn daarom ook zinvol en nuttig voor mensen zonder ADHD!

Magnesium

Uit onderzoek is gebleken dat dieren drukker worden bij een tekort aan magnesium, er is een Amerikaans onderzoek waar bij de magnesium waarde’s van mensen met ADHD werd gemeten. Deze bleek vaak lager te zijn als bij mensen zonder ADHD. Daarom is aan te nemen dat rekening te houden met Magnesium in het dieet van een ADHD-er verstandig is.

Magnesium is ook nodig voor een goed bot opbouw, opbouw van de lichaamseiwitten en de over dracht van prikkels in spieren en zenuwbanen(daar zijn de prikkels weer!) Het helpt mee aan het goed werken van de spieren, denk aan strekken en samentrekken. Ook is magnesium nodig voor het goed werken van veel enzymen in lichaamscellen en voor het metabolisme.

Magnesium zit voor in brood en (volkoren)graanproducten, Groene groente (bv spinazie), melk en melkproducten, soja, noten, cacao, schaaldieren en vlees.

Vitamine B

Vitamine B is onder andere belangrijk voor een goede opname van de magnesium in de bloedvaten. Vitamine B zijn ook nodig voor de opslag en afbraak van suiker, vetten en eiwitten en helpt voor een goede werking van het zenuwstelsel. Vitamine B12 zit vind je vooral in dierlijke producten, zoals melk, melkproducten, vlees, vleeswaren, vis en eieren. Eigenlijk in zo een beetje de zelfde producten als omschreven bij magnesium. Het is daarom aan te raden dit voldoende te eten als ADHD-er

Zink

Uit meerdere onderzoeken is ook gebleken dat zink helpt bij hyperactiviteit en impulsiviteit, het had echter geen effect op het concentratievermogen. Wederom komt dit veel voor in producten als vlees, vis, haring, bruinbrood, peulvruchten en rijst.

 

ADHD en Voeding in het nieuws

Gerelateerd:

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Snel naar