ADHD & Relaties. Tips voor het omgaan met de symptomen en het ontwikkelen van een solide partnerschap

ADHD Relaties
Relaties waar 1 van de, of beide partners ADHD hebben kan zorgen voor misverstanden, frustraties en boosheid. In het bijzonder als de symptomen van ADHD nooit correct gediagnosticeerd of behandeld zijn.

Maar het goede nieuws is dat je iets met deze problemen kan doen.

Je kan een gezonde, vrolijke relatie hebben als je beter begrijpt wat ADHD voor rol speelt in jullie relatie en hoe je kan kiezen voor een meer positieve en productievere manier om te reageren op de uitdagingen die ADHD kan brengen.


Hoe ADHD of ADD een relatie kan beïnvloeden

Relatieproblemen met ADHDWaar verstrooidheid, desorganisatie en impulsiviteit al voor veel problemen kunnen zorgen in het leven van een volwassen adhd-er, kunnen deze symptomen ook behoorlijk schadelijk zijn in de relaties met de mensen die het dichts bij je staan.

Als jij de persoon bent met ADHD, kan je misschien het gevoel hebben dat er constant op je gezeurd word, altijd kritiek is en je word ge-mircomanaged. Wat je ook doet, niets lijkt goed genoeg voor je partner. Je voelt je niet gerespecteerd als volwassene, dus betrap je jezelf erop dat je de partner aan het ontwijken bent, of dingen zegt die je niet meent, alleen maar om van het gezeur af te zijn. Je wil dat je wederhelft een beetje relaxter deed, of zou stoppen met controleren van elk deel van je leven. Je vraagt je af wat er met de persoon is gebeurt waar je verlieft op bent geworden.

Als je in een relatie bent met iemand die ADHD heeft, voel je misschien eenzaamheid, je genegeerd en niet gewaardeerd. Je word er moe van overal in je eentje voor te zorgen en continu de enige verantwoordelijke in de relatie te zijn. Je hebt niet het gevoel dat je op je partner kan rekenen. Hij of zij lijkt beloftes niet na te komen en je word continu gedwongen herinneringen en eisen te stellen, of om anders alles zelf maar te doen. Soms voelt het alsof je wederhelft het allemaal niets kan schelen.
Het is makkelijk om te zien hoe deze gevoelens aan beide kanten bijdragen aan een neerwaartse spiraal in de relatie. De partner zonder ADHD, klaagt, zeurt en word steeds haatdragender. Terwijl de partner met ADHD, die zich veroordeeld en niet begrepen voelt, zich steeds meer verdedigend terugtrekt. Aan het einde is er niemand blij. Maar het hoeft niet zo te zijn..

De rol die ADHD in een relatie heeft begrijpen

Je relatie verbeteren begint met begrijpen wat voor rol ADHD heeft bij de relatieproblemen. Als je in staat bent de symptomen van ADHD die invloed hebben op jullie interactie als stel te herkennen, kan je betere manieren leren om te reageren. Voor de partner met ADHD betekent dit leren hoe om te gaan met de symptomen. Voor de partner zonder ADHD betekent dit leren hoe te reageren op frustraties op een manier die je partner aanmoedigt en motiveert.

Symptomen van ADD/ADHD die relatieproblemen kunnen veroorzaken

Moeite met de aandacht er bij te houden. Als je ADHD hebt, kan het zijn dat je tijden gesprekken afdwaalt, wat er voor kan zorgen dat je partner zich genegeerd of minder belangrijk voelt. Je kan dan ook mogelijk belangrijke details missen of gedachteloos ergens mee akkoord gaan wat je later weer vergeten bent, wat tot frustraties kan leiden bij de ander.

Vergeetachtigheid. Zelfs als iemand met ADHD goed oplet, kan hij of zij het gene wat besproken of beloofd is later weer vergeten. Wanneer je de verjaardag van je partner vergeet, of het recept wat je beloofd had op te halen, kan je partner het gevoel krijgen dat het je niets kan schelen, of je onbetrouwbaar bent.

Slechte organisatorische vaardigheden. Dit kan moeite met het afronden van taken veroorzaken, maar ook voor een totale chaos in het huishouden zorgen. De partner kan het gevoel hebben altijd achter de persoon met ADHD te moeten opruimen, en dat het huishouden allemaal op hun schouders rust.

Impulsiviteit. Als je ADHD hebt, kan je dingen eruit gooien zonder na te denken voordat je wat zegt, daarmee kan je soms andere mensen hun gevoelens kwetsen. Ook kan impulsiviteit leiden tot onverantwoord en roekeloos gedrag. (bijvoorbeeld een grote aankoop die niet in het budget past, wat kan ruzie over de financiën tot gevolg heeft)

Emotionele uitbarstingen. Veel mensen met ADHD hebben problemen met hun emoties te beheersen. Het kan zijn dat je snel je geduld verliest of moeite heb problemen kalm te bespreken. Je partner kan hierdoor het gevoel hebben op eieren te lopen.

Zet jezelf in de schoenen van je partner

De eerste stap in om verandering te brengen in je ADHD relatieproblemen is leren om het vanuit je partners perspectief te bekijken. Als jullie al langs samen zijn, en regelmatig ruzie om dezelfde dingen heb gehad, denk je misschien dat je al begrijpt waar je partner vandaan komt.

Maar onderschat niet hoe makkelijk het is om de acties en bedoelingen van je partner verkeerd te interpreteren. Jij en je partner zijn ingewikkelder als je zelf denkt, vooral als 1 van jullie ADHD heeft. En alleen maar omdat je alles al eerder gehoord heb, betekent niet dat je volledig begrepen hebt wat je partner zegt. Als de emotie hoog oplopen, zoals ze vaak doen in ADHD relaties, is het moeilijk dingen in het juiste perspectief te zien en objectief te blijven.

De beste manier om jezelf in je partners schoen te zetten is door te vragen en dan simpelweg te luisteren. Vind een moment om te praten als je niet boos en opgewonden bent. Laat je partner omschrijven hoe en wat hij of zij zich voelt zonder onderbreking van jou kant. Als je partner klaar is, herhaal de belangrijke punten die je gehoord heb en vraag of je het die goed begrepen hebt. Je kan ook punten opschrijven zodat je er later over kan nadenken. Als je partner klaar is, is het jou beurt. Vraag hem of haar hetzelfde te doen voor jou, en met open oren en geest te luisteren.

Tips voor meer empathie in je relatie

Leer over ADHD. De meer jullie allebei leren over ADHD en de symptomen, hoe gemakkelijker het word om te zien hoe het jullie relatie beïnvloed. Het kan zomaar voelen alsof er een lampje aangaat. Veel problemen die jullie ervaren kunnen ineens op zijn plek vallen. Dit begrip kan de partner zonder ADHD helpen de symptomen minder persoonlijk op te vatten. Voor de partner met ADHD kan het een opluchting zijn beter te begrijpen wat de reden is van bepaald gedrag.

Erken de invloed die het gedrag heeft op je partner. Als jij de gene bent met ADHD is het belangrijk te herkennen hoe je ADHD symptomen effect hebben op je partner. Als je de gene bent zonder ADHD, denk er dan eens over na hoe zeuren en kritiek je partner laat voelen. Negeer je partners klachten niet omdat je de manier waarop hij of zij ze brengt, of op je reageert ze niet bevalt.

Maak onderscheid tussen wie je partner is en het ADHD gedrag en symptomen. Probeer in plaats van je partner onverantwoordelijk te noemen, het gedrag van vergeetachtigheid en problemen met plannen te herkennen als ADHD kenmerken. Probeer te onthouden dat dit soort gedrag geen karakter trekken zijn, maar symptomen. Dit telt ook voor de partner met ADHD, herken dat het zeuren en klagen meestal veroorzaakt word door gevoelens van frustratie en stress, niet om de partner een onsympathieke zeur is.

Hoe de partner met ADHD zich vaak voelt:
Anders. De hersenen draaien meestal op volle toeren, en mensen met ADHD beleven de wereld vaak op een manier die voor andere moeilijk te begrijpen is.
Overprikkeld, heimelijk of openlijk. Het dagelijks leven onder controle houden kost vaak veel meer werk dan andere mensen zich realiseren.
Ondergeschikt aan hun partners. Hun partners spenderen over het algemeen veel tijd aan hun corrigeren of de show draaide te houden. De correcties geven hun het gevoel onbekwaam te zijn en creëren vaak een ouder-kind relatie. The corrections make them feel incompetent, and often contribute to a parent–child dynamic. Mannen kunnen dit omschrijven als zich ontmant te voelen.
Beschaamd. Ze verbergen vaak veel schaamte, soms gecompenseerd met terugtrekkend gedrag.
Niet geliefd en ongewild. Continu herinneringen van partners, bazen en anderen dat ze moeten “veranderen” maakt het gevoel dat ze niet niet geliefd zijn, zoals ze zijn sterker.
Bang om weer fouten te maken. Als de relatie slechter word, gaat de druk die op falen rust omhoog. Maar ADHD kan betekenen dat de partner op een of andere manier weer de “fout” in gaat. Dit kan als resultaat hebben dat de ADHD-er het met tegenzin gaat proberen.
Verlangen naar acceptatie. 1 van de grootste wensen van mensen met ADHD is geaceppteerd worden zoals z zijn, ondanks hun onvolkomenheden.
 

Hoe de partner zonder ADHD zich vaak voelt:

Niet geliefd en ongewild. Het tekort van aandacht word vaak geïnterpreteerd als een tekort aan interesse. En van de meest voorkomende wensen is om  gekoesterd te worden, en de aandacht te krijgen die hij of zij verdient.
Boos en emotioneel geblokkeerd. Boosheid en weerstand doordringen veel van de interacties met de ADHD partner. Soms word deze boosheid geuit door middel van afstand nemen. In een poging om boosheid in discussies onder controle te houden, proberen sommige partners zonder ADHD deze te blokkeren door ze op te kroppen.
Ongelooflijk gestrest. Partners zonder ADHD dragen vaak een pittig deel van de familie verantwoordelijkheden op zich, en hebben daarom het gevoel dat ze altijd op hun hoede moeten zijn. Het leven kan elk moment instorten door de tegenstrijdigheden van de ADHD partner.
Genegeerd en beledigt. Voor een partner zonder ADHD, is het vaak niet te begrijpen dat de partner met ADHD zich niet aanpast aan zijn of haar ervaringen en adviezen, terwijl het meestal voor hem of haar duidelijk lijkt wat er moet gebeuren.
Uitgeput en leeg. De partner zonder ADHD neemt te veel verantwoordelijkheden en pogingen om de relatie beter te maken lijken niet te helpen.
Gefrustreerd. Het voelt voor de gene zonder ADHD vaak alsof de zelfde problemen zich steeds weer opnieuw terug komen (boomerang effect).
Tabel inspiratie van:  The ADHD Effect on Marriage: Understand and Rebuild Your Relationship in Six Steps, by Melissa C. Orlov.

Neem verantwoordelijkheid voor je rol

Na je vanuit je partners schoen hebt gekeken, is het tijd verantwoordelijkheid voor je rol in je relatie te nemen.
Voorgang komt zodra je bewust bent van je eigen invloed op de problemen die je heb als stel. Dit telt ook voor de partner zonder ADHD.

De ADHD symptomen kunnen vaak de trigger zijn voor een probleem, maar alleen deze symptomen zijn niet de oorzaak van het probleem. De manier waarop de partner zonder ADHD reageert op deze symptomen kan een deur openen voor samenwerking en een compromis, of voor misverstanden en gekrenkte gevoelens. Als je de gene bent met ADHD, ben je ook verantwoordelijk hoe je reageert op je partners zorgen. Je reactie kan het verschil zijn tussen de ander gehoord, of genegeerd te laten voelen.

Breek los van een Ouder – Kind situatie

Veel stellen hebben het gevoel vast te zitten in een onbevredigende ouder – kind relatie met de partner zonder ADHD in de ouder rol, en de gene met ADHD in de kind rol.Dit begint vaak als de ADHD-er faalt in het afronden van taken, zoals een rekening vergeten te betalen, een stapel schone was op het bed laten liggen, of de kinderen ergens te laten staan omdat hij of zij ze vergeten is op te halen. De partner zonder ADHD neemt meer en meer huishoudelijke verantwoordelijkheden op zich. Hoe schever de relatie hier loopt, des te meer haatdragend hij of zij zich voelt. Het word moeilijker om de goede eigenschappen van de gene met ADHD te blijven zien. De partner met ADHD voelt dit, en hij of zij krijgt het gevoel dat het niet eens meer nut heeft om het te proberen en bestempelt de gene zonder AHD als controlfreak en moeilijk tevreden te stellen. Dus, wat kan je doen om dit te doorbreken?

Tips voor de partner zonder ADHD:

  • Je kan je partner niet controleren, maar je heb wel controle over je eigen acties. Stop onmiddellijk met mondelinge aanvallen of zeuren. Geen van beide geven resultaat.
  • Moedig je partner aan als hij of zij verbetering toont en erken pogingen.
  • Stop met “bemoederen/bevaderen” van je partner. Het is slopend voor je relatie en demotiverend voor je partner.

Tips voor de partner met ADHD:

  • Erken het feit dat je ADHD symptomen je relatie kunnen storen. Het is niet alleen maar omdat je partner onredelijk is.
  • Onderzoek behandelopties, leer beter met je symptomen omgaan en zo betrouwbaarder word, zal je partner relaxter worden.
  • Vind manieren om je partner te verwennen. Als je partner zich geliefd voelt door jou, ook al is het maak met kleine gebaren, zal hij of zij zich minder als een ouder voelen.

Stop met vechten en begin met communiceren

Zoals je al gelezen hebt, gaat het vaak mis in de communicatie als ADHD in de relatie mix zit. De ene partner voelt zich overbelast, en de andere voelt zich aangevallen. Dit resulteert vaak in ruzie maken, in plaats van het probleem oplossen.

Om de communicatie te verbeteren, doe wat je kan om de emoties onder controle te houden. Als het nodig is, neem dan eerst de tijd om af te koelen voordat jullie in discussie gaan over het probleem. Als jullie wel in gesprek zijn, luister dan goed naar je partner. Vraag jezelf af waar je echt geïrriteerd over bent, is het iets wat dieper ligt?

Voorbeeld: Er zijn een paar ruzies geweest over het eten wat een uur te laat was. De man, die geen ADHD heeft wind zich op over meer dan een lege maag. Hij voelt zich gefrustreerd over zijn vrouw haar betrouwbaarheid en aandacht voor hem ( Ik heb de hele dag hard gewerkt!, als het haar wat kan schelen kan ze dan niet wat meer moeite doen). De vrouw met ADHD voelt zich overweldigd en onterecht bejegend (Ik heb zoveel in het huis te doen, het is lastig om overal bovenop te zitten, ik ben de tijd uit het oog verloren, maakt dat mij een slechte vrouw?)

Als je eenmaal achter het echte probleem ben, is dat veel makkelijker op te lossen. In dit voorbeeld zal de man minder gefrustreerd zijn als hij zich realiseert dat zijn vrouw haar chronische te laat komen en slechte organisatie niets persoonlijks is, maar een symptoom van (onbehandelde) ADHD. Vanuit haar positie zal ze beter begrijpen dat het eten belangrijk is voor haar man omdat hij zich dan gewaardeerd en geliefd voelt.

Communicatie tips

Stop je emoties niet weg. Uit je gevoelens, hoe vervelend dat ook lijkt. Zorg dat ze duidelijk zijn, zodat jullie er aan kunnen werken als stel.

Je bent geen gedachtelezer. Doe geen aannames over je partners motivaties. Als je partner iets doet of zegt wat je niet bevalt, breng dit dan meteen aan de orde. Ga niet in jezelf hier over mokken.

Let op wat je zegt en hoe je het zegt. Vermijd kritiek in woorden en vragen die je partner in de verdediging dwingen. (zoals; Hoe vaak moet ik het nog zeggen)

Zoek naar de humor in de situatie. Leer te lachen over om de onvermijdelijke miscommunicaties en misverstanden. Lachen haalt de spanning weg en brengt jullie dichter bij elkaar.

Verbeter je communicatie met ADHD

De impulsiviteit bij ADHD kan storen met communicatie. De volgende tips kunnen je helpen met gesprekken die je hebt met je partner en andere mensen.

Luister actief en onderbreek niet. Als de andere persoon aan het woord is, doe dan moeite om oog contact te houden. Zijn je gedachten aan het afdwalen, herhaal dan de gezegde zinnen in je hoofd zodat je het gesprek blijft volgen. Probeer moeite te doen de andere niet te onderbreken.

Stel vragen. In plaats van losbarsten over wat er dan ook in je hoofd omgaat, stel een vraag aan de ander. Op deze manier laat je hem of haar weten dat je aan het opletten bent.

Vraag om een een herhaling. Als je afgeleid was, zeg dat dan tegen de ander zodra je het door hebt en vraag hem of haar om te herhalen wat hij of zij net zei. Als je hier te lang mee wacht, duurt het alleen maar langer om opnieuw in het gesprek te komen.

Werk als een team

Dat 1 van de partners ADHD heeft, betekent niet dat je geen gebalanceerde relatie kan hebben. De sleutel is om te leren samen te werken als team. Bij een gezonde relatie hoort geven en nemen, met 2 partners die volledig deelnemen in de relatie en op zoek zijn naar manieren om elkaar te steunen.

Neem allebei de tijd om te identificeren waar jullie goed in zijn, en welke taken er meer uitdagend voor jullie zijn. Als je partner sterk is op een gebied waar jij minder in bent, kan hij of zij die taak misschien overnemen, en andersom. Het moet voelen als een eerlijke deal. Als jullie alle twee zwak zijn op een bepaald gebied, onderzoek dan de mogelijkheid of iemand anders dat misschien kan overnemen. Bijvoorbeeld: als jullie beide niet goed zijn met geld, kijk dan of een boekhouder kan helpen, of dat er misschien software is die het voor jullie makkelijker kan maken.

ADHD teamwork tips

Verdeel taken en hou je daar aan. De partner zonder ADHD is misschien beter om de rekeningen af te handelen, terwijl de anders misschien beter is met de kinderen en het koken.

Regel een wekelijkse “vergadering”. Ga 1 keer per week samenzitten om problemen en de gezamenlijke voorgang door te nemen.

Evalueer de verdeling van taken. Maak een list van taken en verantwoordelijkheden en probeer deze eerlijk onder elkaar te verdelen.

Delegeer, besteed uit en automatiseer. Jij en je partner hoeven niet alles zelf te doen. Als jullie kinderen hebben, geen hun ook wat taken. Je kan er over nadenken een schoonmaker of glazenwasser in te huren, of de rekeningen automatisch te laten betalen.

Creëer een praktisch plan

Als jij de gene bent met ADHD, ben je misschien minder goed in organiseren of systemen opzetten. Maar dat betekent niet dat je geen plan kan volgen als het ingericht is.  Dit is het gebied waar de partner zonder ADHD ondersteuning kan geven. Hij of zij kan je helpen een systeem of routine op te zetten om te helpen de boel op orde te houden.

Begin met het vinden van de zaken waar jullie het meest ruzie om hebben, zoals klusjes of te laat komen. Denk na over praktische oplossingen die kunnen helpen. Voor vergeten klusjes, kan een grote kalender aan de muur met een mogelijkheid om de klusjes af te vinken misschien helpen. Voor het te laat komen kan je een kalender in je telefoon opzetten, compleet met waarschuwingen om je te helpen afspraken niet te vergeten.

Je partner met ADD/ADHD helpen

Ontwikkel een routine. Je partner zal voordeel hebben aan de toegevoegde structuur. Probeer veel te plannen. Ook vast tijden/dagen om eten, sporten en slapen kunnen helpen.

Stel externe reminders in. Dit kan in de vorm van een whiteboard, plakbriefjes of een takenlijst op je telefoon.

Hou de rommel onder controle. Mensen met ADD/ADHD hebben vaak moeite georganiseerd te blijven, rommel versterkt het gevoel van niet in controle zijn. Help je partner een systeem op te zetten om rommel onder controle te houden.

Vraag je partner om te herhalen wat gezegd is. Dit om misverstanden te voorkomen, vraag je partner te herhalen wat jullie samen besloten hebben.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Post your comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Snel naar