ADHD & volwassenen: Chronische Stress

Er zijn tips om Chronische Stress te verslaan!

Voel je jezelf als volwassen ADHD-er overladen, last van Chronische Stress? 

Je bent niet de enigste. chronische stress is een bekent fenomeen onder volwassenen met ADHD. Het maakt niet uit over je hyperactief of inactief bent, het maakt niet uit of je medicatie slikt of niet. Alle ADHD-ers hebben wel eens last van overbeladenheid, en veel van de volwassenen met ADHD hebben er dagelijks last van.

En het zuigt! Elke dag wakker worden met het gevoel dat je achterloopt met je leven, dus ben je de rest van de dag bezig met proberen de achterstand in te halen. Nieuwe taken, deadlines en schuldgevoelens bouwen zich op. Soms ben je de hele dag bezig met nadenken over hoe je de achterstanden in moet lopen, maar ben je te overdonderd om ook iets te doen. Dan ga je naar bed met een nog beroerder gevoel dan toen je opstond.

Wat nog erger is dat je na zo een periode van stress, is dat er bijna altijd een periode van burn-out achteraan komt. Je bent er geestelijk zo oververmoeid van, dat je het bed niet meer uit wil komen, niet meer van de bank of achter je computerscherm vandaan kan komen.  Je krijgt het ook niet uit je hoofd,  je denkt continu aan wat je er aan moet en wil doen, maar het lukt je op een 1 of andere manier niet om te beginnen.

Wanneer je er eindelijk wel aan begint en na een tijdje weer wat beter voelt omdat je de ‘ bende’ wat opgeruimd hebt, begint het weer opnieuw. Het is een visuele cirkel! En het zal niet stoppen tot je dingen anders gaat doen.

Stress Management = ADHD Management

Hier is ook wat goed nieuws; Chronische Stress verslaan is eigenlijk veel makkelijker als je misschien denkt. Het gaat erom dat je de stress goed blijft managen. Stress Management = ADHD Management. Probeer dat te onthouden.

ALs je er eens op gaat letten, zal je opvallen dat, hoe gestrest je bent, hoe mee je last je heb van je ADHD uitdagingen. En hoe kalmer en gefocust je bent, hoe makkelijker het is om te gaan met je ADHD. En in die kalme en gebalanceerde toestand, ben je in de perfecte modus om bezig te zijn met je andere uitdagingen, zoals organisatie, time management en meer focus. Je stress gemanaged krijgen is de eerste basis om je eventuwele problemen met ADHD gemanaged te krijgen.

routineHoe efficiënt je stress te managen.

Om je Chronische Stress onder controle te krijgen, kan je het beste 2 dingen proberen te leren.

  1. Doe het rustiger aan
  2. Maak zorgen voor jezelf het belangrijkst

Rustiger aan doen is niet alleen maar simpel relaxen, maar het is essentieel om te leren hoe  je geest en lichaam in een kalmere modus te krijgt. Daarna pas kan je weer controle krijgen over je gedachten, en je taken.. Je moet je zelf leren toestemming te geven te ontspannen en opnieuw op te laden, minimaal 30 minuten per dag. Vind je dit moeilijk begin dan met 5 minuten en bouw vanuit daar meer op.

Het voor je zelf zorgen is zo belangrijk, omdat je geest en lichaam zo efficiënt mogelijk moeten werken.  Zorg gewoon dat je genoeg slaap, goed en gezond eet en genoeg lichaam beweging krijgt, voordat je de stress probeert te overwinnen. Hoe beter je lichaam functioneert, hoe makkelijker is het om de stress te verslaan. Sla hier niet in door, kies eerst voor je zelf 1 punt uit waarin je beter voor jezelf kan en gaat zorgen. Zoals beter slapen of meer bewegen. Als je op 1 gebied beter voor jezelf zorgt, zal dit een domino effect hebben op alle ander gebieden!

Je veranderd niet in 1 dag. Er is tijd nodig de nieuwe gewoontes in je leven te krijgen. Maar kleine stapje hebben grote resultaten. Blijft onthouden, manage eerst je stress en dan pas de rest!
Hoe ga jij met je (ADHD) stress om? Heb je tips of ervaringen? Laat het ons hieronder weten!

Gerelateerd:

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

1 reactie

Post your comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Snel naar