ADHD bij volwassenen – Algemeen

ADHD bij volwassenen:
Kenmerken, Symptomen, gevolgen en behandeling.

Balans vinden in het leven is al een hele kunst voor elke volwassenen, maar als je altijd te laat bent, nooit georganiseerd, vergeetachtig of steeds overdonderd van je verantwoordelijkheden, heb je misschien wel ADHD.

ADHD raakt vele volwassenen en is een breed spectrum van frustrerende symptomen die bijvoorbeeld je relatie of carrière kunnen hinderen. Maar hulp is beschikbaar, en leren over ADHD is de eerste stap in de goede richting. Als je eenmaal de uitdagingen van ADHD begrijpt kan je leren te compenseren voor de gebieden waar je niet goed in bent en beginnen met voordeel te halen uit je sterke kanten.

ADHD bij volwassenen begrijpen

ADHD zorgt niet alleen voor problemen bij kinderen. Als je in je jeugd de diagnose ADHD hebt gehad, is de kans groot dat je de symptomen meedraagt naar je volwassen leven. maar ook als je nooit de diagnose hebt gehad, betekent dit niet dat je hier als volwassen geen last van hebt.

ADHD is niet alleen voor kinderen

vowassenen ADHDVaak hoeft ADHD niet herkent te worden tijdens de kindertijd. Vooral in het verleden waren er maar weinig mensen bekent met ADHD. In plaats van het herkennen van de symptomen en een diagnose stellen van het echte probleem, hebben je familie, vrienden, leraren of andere mensen in je omgevingen je misschien het label gegeven van een drukke, dromer, lui, probleemzoekend persoon, of vonden ze je gewoon een slechte student.

Aan de andere kant ben je misschien in staat geweest om de symptomen van ADHD te compenseren toen je jong was en kwam je pas in de problemen toen je verantwoordelijkheden groeide. Hoe meer ballen je probeert hoog te houden, zoals je carrière, een familie starten of een huishouden draaien, hoe groter de nood is om te organiseren, focussen en kalm te blijven. Dit is al een uitdaging voor iedereen, maar als je ADHD kan dit simpelweg onmogelijk voelen.

Het goede nieuws is dat, hoe het ook kan voelen, de uitdagingen van ADHD wel zijn te overwinnen. Met kennis, ondersteuning en een beetje creativiteit kan je leren om de symptomen onder controle te krijgen, en zelf van je zwaktes je kracht te maken. Het is nooit te laat om de problemen om te draaien en te beginnen met succes onder je eigen voorwaarden.

Mythes en Feiten over ADHD bij volwassenen

MYTHE: ADHD is slecht een kwestie van geen wilskracht. Personen met ADHD focussen wel op zaken die ze interessant vinden, dus kunnen zich overal op focussen als ze echt willen.
FEIT: ADHD ziet er uit als een wilskracht probleem, maar is dit niet. Het is in de essentie een probleem in het management systeem van de hersenen.

Mythe: Iedereen heeft kenmerken van ADHD, iedereen met een beetje intelligentie kan deze problemen overwinnen.
FEIT: Mensen met ADHD zijn er in alle intelligentie niveaus. En ondanks dat iedereen weleens symptomen van ADHD heeft, hebben alleen de gene die hier chronisch last van hebben de diagnose ADHD.

MYTHE: Je kan geen ADHD hebben en ook last hebben van depressie, angststoornissen of andere psychische problemen.
FEIT: Een persoon met ADHD heeft 6x meer kans op andere psychische- of leerproblemen dan andere mensen, ADHD overstemt meestal deze andere aandoeningen.

MYTHE: Als je als kind geen diagnose ADHD hebt gehad, kan je het ook niet als volwassen hebben.
FEIT: Veel volwassenen worstelen hun hele leven met onderkende ADHD kenmerken. Ze hebben geen hulp gehad, of gezocht omdat ze aannamen dat de oorzaak van hun problemen op andere gebieden lag.

Kenmerken en symptomen van ADHD bij volwassenen

Bij volwassenen ziet ADHD er meestal anders uit al bij kinderen, en de symptomen zijn vaak uniek per persoon. De volgende categorieën zijn de veel voorkomende symptomen van ADHD bij volwassenen. Kijk of je de gebieden kan identificeren waarmee jij problemen hebt. Als je deze punten eenmaal duidelijk hebt, kan je beginnen te werken aan technieken om er mee om te gaan.

Veel voorkomende symptomen bij volwassenen met ADHD -> Concentreren en gefocust blijven

Volwassenen met ADHD hebben vaak moeite met gefocust blijven en de dagelijkse, terugkomende taken. Als voorbeeld, kan je makkelijk afgeleid zijn door irrelevante beelden en geluiden, snel van de ene naar de andere activiteit springen, of snel verveelt raken. Symptomen in deze categorie worden vaak over het hoofd gezien, omdat ze minder opvallen als andere symptomen zoals hyperactiviteit en impulsiviteit, maar ze kunnen evenveel problemen veroorzaken. De symptomen van concentratie zijn onder andere:

  • “zoning out”  zonder het zelf te beseffen, zelfs midden in een gesprek
  • extreme verstrooidheid en dwalende gedachte maken het moeilijk op koers te blijven.
  • moeite met de aandacht erbij te houden, zoals bij het lezen of het luisteren naar opdrachten
  • worstelen om taken af te ronden, zelf de taken die simpel lijken
  • de gewoonte om over details heen te kijken, wat leidt tot fouten of incompleet werk
  • Slecht kunnen luisteren, problemen met onthouden wat er gezegd is en instructies opvolgen

Veel voorkomende symptomen bij volwassenen met ADHD -> Hyperfocus

Je weet waarschijnlijk al dat mensen met ADHD problemen hebben met focussen op een taak die niet interessant voor ze is, wat je waarschijnlijk niet weer is dat er ook een andere kant is; Een drang om volledig op te gaan in taken die stimulerend en belonend zijn. Deze paradox word hyperfocus genoemd.

Hyperfocus is eigenlijke een mechanisme om met afleiding om te gaan, een manier om de chaos of te sluiten. Het kan zo sterk zijn dat je alles wat om je heen gebeurt totaal niet meer door hebt. Je zit bijvoorbeeld zo in een boek, TV show of de computer dat je het besef van de tijd kwijt raakt en de dingen die je eigenlijk zou moeten doen verwaarloosd. Hyperfocus kan van grote waarde zijn als het op een productief iets gericht is, maar kan ook voor problemen zorgen op het werk of in je relatie als het niet onder controle is.

Veel voorkomende symptomen bij volwassenen met ADHD -> Slechte organisatie en vergeetachtigheid

slechte organsisatieAls je een volwassen bent met ADHD, lijkt het leven vaak chaotisch en niet onder controle. Georganiseerd blijven, uitzoeken welke informatie relevant is voor een taak, prioriteiten stellen, bijblijven met taken en verantwoordelijkheden of je tijd indelen kan extreem uitdagend zijn. Veel voorkomende symptomen van slechte organisatie en vergeetachtigheid zijn:

  • slechte organisatie skills (thuis, op kantoor, het bureau of de auto is het vaak rommelig en vol)
  • neiging om uit te stellen
  • moeite met starten en afronden van projecten
  • chronisch te laat komen
  • Vaak afspraken, vergeten afspraken, verplichtingen en deadlines vergeten
  • Constant dingen kwijt zijn (sleutels, portemonnee, telefoon, documenten, rekeningen)
  • Tijd die je nodig hebt om taken af te ronden verkeerd inschatten

Veel voorkomende symptomen bij volwassenen met ADHD -> Impulsiviteit

Als je last hebt van de symptomen in deze categorie, heb je misschien problemen met het onder controle houden van je gedrag, uitspraken en reacties. Je doet misschien voordat je denkt, je onderbreekt misschien mensen, gooit commentaar er zo uit, en gaat taken afraffelen zonder de instructies te lezen. Als je impulsiviteit problemen hebt, is geduld opbrengen erg moeilijk. Je kan jezelf ook nog wel eens terug vinden in risicovolle situaties of omstandigheden. Je kan problemen hebben met impulsiviteit als je:

  • regelmatig mensen onderbreekt, of over door hun heen praat
  • slechte zelf controle hebt
  • gedachtes er uit floept die onbeleefd of ongepast zijn, zonder er over na te denken
  • verslavingsgevoelig bent
  • risicovol of spontaan gedrag vertoon zonder na te denken over de gevolgen
  • moeite hebt met sociaal geaccepteerd gedrag te vertonen (zoals stil zitten bij lange vergaderingen)

Veel voorkomende symptomen bij volwassenen met ADHD -> Emotionele problemen

Veel volwassenen met ADHD hebben moeite met het begrijpen/beheersen van hun gevoelens, in het bijzonder als het op emoties als woede of frustratie aankomt. Veel voorkomende symptomen van ADHD bij volwassenen zijn onder andere:

  • gevoel van onderpresteren
  • niet goed met frustratie om kunnen gaan
  • snel zenuwachtig en gestrest
  • prikkelbaarheid en stemmingswisselingen
  • moeite gemotiveerd te blijven
  • hypersensitief voor kritiek
  • kort lontje, vaak explosief temperament
  • lage eigenwaarde en gevoel van onzekerheid

Veel voorkomende symptomen bij volwassenen met ADHD -> Hyperactiviteit en rusteloosheid

Hyperactiviteit bij volwassen met ADHD kan er hetzelfde uitzien als bij kinderen met ADHD, Je kan veel energie hebben en voortdurend “onderweg” zijn alsof je gedreven word door een motor. Echter worden de symptomen van hyperactiviteit  voor veel mensen met ADHD  minder en subtieler als ze ouder worden. Veel voorkomende symptomen van hyperactiviteit bij volwassenen zijn:

  • een gevoel van innerlijke onrust
  • neiging om risico’s te nemen
  • makkelijk verveelt raken
  • rondvliegende gedachte
  • moeite met stil zitten, constant friemelen
  • verlangen naar opwinding
  • veel praten
  • een miljoen dingen tegelijk doen

Je hoeft niet hyperactief te zijn om ADHD te hebben

Volwassenen met ADHD zijn een stuk minder hyperactief dan hun jongere tegenhangers. Een klein deel van de volwassenen met ADHD heeft maar last van continu hyperactiviteit. Onthoudt dat namen kunnen misleiden en je wel ADHD als je 1 of meer van de symptomen hebt. Ook al ben je niet altijd druk.

Gevolgen van ADHD bij volwassenen

Als je er net achtergekomen bent dat je een volwassene bent met ADHD zijn de kansen groot dat je over de jaren veel onbegrepen problemen hebt gehad. Mensen hebben je misschien bestempelt als ” lui” of ” dom” omdat je vergeetachtig was en moeite had met taken afronden, waarschijnlijk begon je aan jezelf te twijfelen en ook te geloven in deze negatieve labels.

Onbehandelde ADHD heeft breed scala aan gevolgen

ADHD dat niet gediagnosticeerd is kan zo een beetje problemen veroorzaken in elk gebied van je leven.

  • Lichamelijke en psychische problemen. De symptomen van ADHD kunnen bijdragen aan een variatie van gezondheidsproblemen, inclusief obsessief eten, middelen misbruik, angst, chronische stress en een laag zelfbeeld. Je kan misschien tegen problemen aanlopen door door het missen van check-ups, dokters afspraak overslaan, medicatie instructies niet goed opvolgen of vergeten belangrijke medicijnen te slikken.
  • Werk en financiële problemen. Volwassenen met ADHD ervaren vaak problemen met hun carrière en hebben er strek gevoel van onderpresteren. Je hebt misschien moeite met je baan aan te houden, de standaard procedures te volgen, deadlines halen en je aan de 9-tot-17 routine te houden. Financiën beheren kan ook een probleem zijn; je worstelt misschien met onbetaalde rekeningen, verloren documenten, of schulden door impulsief uitgeefgedrag.
  • relatieproblemenRelatie problemen. De symptomen van ADHD kunnen druk zetten op je werk, liefdes en familie relaties. Je bent het misschien zat dat de gene die om je geven je continu vertellen om op te ruimen, beter te luisteren of je organisatie op  orde te krijgen. Je voelt je misschien gekwetst en boos over je vermeende “onverantwoordelijkheid” of  “ongevoeligheid.”

Dit brede scala aan gevolgen van ADHD kan leiden tot verlegenheid, frustratie, hopeloosheid, teleurstelling en verlies van zelfvertrouwen. Je hebt misschien het gevoel dat je nooit je leven onder controle krijgt. Daarom kan de diagnose van ADHD een enorm bron zijn van opluchting en hoop. Het helpt je begrijpen waartegen je aan het vechten was en voor het eerst in je leven besef je dat je er niet veel aan kon doen. De problemen die je had waren symptomen van ADHD, niet altijd het resultaat van persoonlijke zwakte of slechte karaktereigenschappen.

ADHD hoeft je niet tegen te houden

Als je ADHD hebt, is het makkelijk te gaan denken dat er iets mis is met je. Maar het is prima om anders te zijn.
ADHD is geen indicatie voor intelligentie of bekwaamheid. Sommige dingen zijn misschien moeilijk voor je, maar dat betekent niet dat je jouw niche niet kan vinden en niet succesvol kan zijn. De sleutel is om uit te vinden wat jou kracht is en hier gebruik van te maken. Het kan helpen ADHD te zien als een collectie van karaktereigenschappen, positieve en negatieve, net als elke andere set van eigenschappen die je kan bezitten.Naast slechter organisatie impulsiviteit, komt ADHD meestal ook met ongelooflijke creativiteit, passie, energie, out-of-the-box denken en een constante stroom van ideeën. Zoek uit waar je goed in ben en zet een omgeving op om die kracht te ondersteunen.

Zelfhulp voor volwassenen met ADHD

Gewapend door het beter begrijpen van de uitdagingen die ADHD meebrengt en met hulp van gestructureerde strategieën, kan je echte veranderingen maken in je leven. Veel volwassenen met ADHD hebben slimme manieren gevonden om de symptomen onder controle te houden. Ze maken gebruik van hun “gave” en leiden een productief en bevredigend leven. Je heb niet perse hulp van buitenaf nodig, in ieder geval niet meteen. Er is een hoop wat je zelf kan doen om de symptomen onder controle te krijgen.

  • Eet en beweeg goed. Beweeg stevig en regelmatig. Het helpt de overvloedige energie en agressie af te voeren opeen positieve manier. Eet allerlei verschillende gezonde producten en doe rustig aan met het eten van veel suiker om minder last te hebben van de stemmingwisselingen.
  • Zorg voor genoeg slaap. Als je moe bent, is het nog moeilijker om te focussen, stress te managen, productief te blijven en boven op je verantwoordelijkheden te zitten. Help jezelf en zorg dat je elke dag tussen de 7 en 8 uur slaap krijgt.
  • Werk aan je tijdindeling. Stel voor alles een deadline, ook al lijkt het een kleine taak. Gebruik kookwekkers en alarmen om op de goede weg te blijven. Neem regelmatig een pauze, vermijd grote stapels papierwerk of uitstelgedrag door zaken meteen af te handelen als ze binnenkomen. Prioritiseer tijd gevoelige taken en schrijf elke opdracht, bericht of gedachte op.
  • Werk aan je relaties. Plan activiteiten met vrienden in en blijf betrokken. Wees waakzaam in gesprekken; luister naar anderen als ze spreken en probeer niet te snel zelf wat te zeggen. Werk aan de relaties met mensen die je worstelingen met ADHD begrijpen.
  • Zorg voor een goede werkomgeving. Maak veel gebruik van lijstjes, kleurcoderingen, herinneringen, notities aan jezelf, rituelen en  bestanden. Als het mogelijk is, kies werk wat je interesseert en motiveert. Kijk hoe je het beste werkt en pas deze condities zo veel mogelijk toe op je werkomgeving. Het kan helpen om mensen om je heen te verzamelen die misschien minder creatief zijn maar meer georganiseerd, een samenwerking met voordelen voor beide partijen.

Wanneer hulp zoeken voor ADHD bij volwassenen.

Wanneer de symptomen van ADHD je leven nog steeds in de weg blijven zitten ondanks de pogingen de symptomen zelf te overwinnen, is het misschien tijd om hulp van buitenaf in te roepen. Volwassenen met ADHD kunnen voordeel halen uit verschillende soorten van behandelingen, inclusief gedragscoaching, individuele therapie, zelf hulp groepen, beroeps counseling, leerhulp en/of medicatie.

Behandeling voor ADHD voor volwassenen kan, net als bij behandeling voor kinderen, een team aan professionals, familie en vrienden bevatten.

Professionals getraind in ADHD kunnen je onder ander helpen bij:

  • impulsief gedrag onder controle te krijgen
  • tijd en geld beheren
  • georganiseerd worden en blijven
  • de productie thuis en op het werk omhoog krijgen
  • Stress en woede beheersen
  • duidelijker communiceren

Gerelateerd:

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Snel naar