Altijd te laat?

Strategieën om je gevoel van tijd te verbeteren. Mensen met ADHD ervaren tijd anders en raken makkelijk het besef van tijd kwijt. Structuren en strategieën kunnen je helpen meer een man of vrouw van de tijd te worden. 

Onze interne klokjes zijn niet altijd door een Zwitsers uurwerk, waarin de minuten en secondes keurig achter elkaar aan komen. Sommige experts denken dat de hersenen van mensen met ADHD tijd ervaren als een sequentie, maar meer als een verzameling van gebeurtenissen die verbonden zijn aan, mensen, activiteiten en emoties. ADHDers zien gebeurtenissen niet, ze “voelen” ze. Verschillende problemen kunnen het gevolg zijn van een slecht tijdsbesef: – Uitstelgedrag – Deadlines missen – Dingen in de verkeerde volgorde doen – Onderschatten van tijd die nodig is voor het uitvoeren van een taak ADHD zit het vermogen om tijd waar te nemen vaak in de weg, dit is lastig wanneer taken de aandacht vereisen en bijvoorbeeld de kan op  impulsieve reacties op andere zaken groot is. Het goede nieuws is dat er oefeningen en trucjes zijn om je te helpen bewuster bij de tijd te zijn. We nemen 3 voorbeelden en mogelijke hulpmiddelen.

Structuur ontbreekt thuis

Je probeer te huishouden geregeld te krijgen maar alles gaat steeds mis omdat je slecht bent in het inschatten van de tijd de je nodig hebt voor een taak.

 

stopwachtsLeren inschatten

Als je altijd mis zit met het inschatten van een taak, kan je eerst kijken hoeveel je er nu eigenlijk steeds naast zit, dit kan je helpen beter te worden in het plannen. Neem bijvoorbeeld een stopwacht en hang deze om je nek. bedenk van te voren wat je wil doen en noteer hoeveel tijd je hier voor nodig denkt te hebben. Noteer ook de tijd die je daadwerkelijk nodig hebt gehad. Kijk daarna waar het ‘mis’ is gegaan. Meestal blijk dat je wel in staat bent om de tijd voor een huishoudelijk taak goed in te schatten, maar dat je tijdens de taak bent afgedwaald naar iets anders. Dit zorgt voor een stukje meer tijdsbesef. Om dit tegen te gaan kan je proberen hier meer structuur in te krijgen, taken op vaste momenten te gaan doen (zet dit bijvoorbeeld op een week kalender die je zichtbaar ophangt) De truc is om te zorgen dat er een routine inkomt. Als je beslist altijd op woensdag 19 uur de was te doen (In plaats van het te doen als je dat shirt nodig hebt), ben je (na een paar keer doorzetten) sneller geneigd die vast te houden en minder snel afgeleid door randzaken.

Slecht tijdsbesef

Ben jij zo iemand die qua tijd maar 2 standen heeft? Nu of niet nu? Alles tegelijk of niets? Dan kan je onderstaande proberen.

Tijd opdelen in blokken

Probeer je dag op te breken in een begin, midden en een eind. Kijk over ongeveer een week wat je allemaal doet en noteer dit. Deel dit daarna op in een passend tijdblok: 1. Ochtend opstart periode. (bijvoorbeeld vanaf altijd tussen 8 en 9 uur) 2. Werk periode (bijvoorbeeld altijd van 9 tot 17 uur) 4. Persoonlijke tijd (Bijvoorbeeld altijd van 17 tot 22 uur) 5. Voor slapen periode (bijvoorbeeld altijd van 22 tot 23) Taken die de meeste focus nodig hebben stop je in het werkblok. Maar die ene vriend nog bellen, stop je in de persoonlijke tijd. Douchen doe je altijd in de opstart of voor het slapen gaan periode. Dit helpt je te wennen, en de routine te krijgen dat een dag een begin en een einde heeft. Niet alles wat in je opkomt moet nu meteen, probeer er even bij stil te staan en het in een passend tijdblok te zetten. Uiteindelijk zal dit makkelijker worden en het je meer rust geven en je dagen zullen er meer gestructureerd uit zien.

De tijd verliezen

tijd werkRaak jij ook de tijd kwijt tijdens en tussen de activiteiten door? Is het bij jou ook ” ineens” 4 uur later? Probeer dan het volgende.

Deze tips is vrij simpel, eet je altijd met de familie om 18 uur? Zorg dan voor een computeralarm (of telefoon) die om 17.30 afgaat met de melding dat je moet eten. Doe dit voor al je “vaste” activiteiten. Leer je zelf aan hier consequent mee om te gaan. Dus niet nog even die pagina aftikken, maar opslaan en opstaan, en gaan! Herken je bovenstaande zaken en heb je ook moeite met tijd? Heb je misschien geen ADHD en twijfel je daaraan? Doe dan eerst een ADHD test.

Gerelateerd:

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail
Tagged with:     , , , ,

Post your comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Snel naar