Beslissingen makkelijk maken

Vind je het maken van een beslissing een uitdaging? Bang de verkeerde keuze te maken?

Leer hoe te beslissen, zelfs onder druk.
Leer ook beslissen op een manier zodat je stemming en productiviteit te verbetert!

 

Onze drukke ADHD hersenen lijken niet altijd in staat om dingen simpel te houden. We willen een nieuwe telefoon kopen, dus gaan we online om te kijken wat er beschikbaar is, en krijgen we een aanval van een aandacht overschot (niet handige hyperfocus). We nemen zoveel informatie in ons op dat we onmogelijk een beslissing kunnen nemen. We zijn overprikkelt..

Soms brengt deze moeite met beslissingen maken ons in de problemen. Neem een lekkende kraan, we weten niet welke nieuwe we moeten halen, dus laten we de oude kraan maanden lekken, net zolang totdat het mis gaat en er een waterballet in de keuken ontstaat. Maar het maken van keuze’s hoeft niet altijd moeilijk te zijn. Hier een aantal tips om je te helpen met de keuzes.

 


Weeg de voor en tegens af

weegschaalStel je voor dat je een huis moet vinden, de keuze en mogelijkheden zijn dan bijna oneindig. Bedenk wat je wilt, wil je snel ergens intrekken dan een oud huis wat gerenoveerd moet worden, of een huis wat nog gebouwd moet worden al geen optie meer. Zo beperk je al de keuzemogelijkheden en kan je een betere beslissing nemen.

Stel prioriteiten

prioWat is er het meest belangrijk voor de uitkomst van je beslissing? Als je met je nieuwe telefoon vooral wilt whatsappen met je vrienden en familie, en al een TomTom in je auto hebt, dan is de kwaliteit van GPS op de telefoon al niet zo belangrijk meer. Heb je een goedkoper internet abboment en ga je vooral gebruik maken van WIFI thuis en op het werk? Dan is die 4G verbinding ook al een stuk minder belangrijk.

Denk op de lange termijn

Je moet een belangrijk project op je werk afronden, je kan er dan voor kiezen over te werken. Dan zit er die avond of week meer voortgang is. Maar is dit altijd de beste keuze? Door het overwerken zeg je misschien je sport afspraak af, of eet je slecht om dat je even snel langs de snackbar gaat als je laat thuis komt en geen tijd meer hebt om te koken. Met misschien als effect dat je volgende week helemaal niet lekker in je vel zit en je werktempo eronder lijd.

Stel je zelf de vraag; “Wat is nu voor mij de beste keuze om mijn lichamelijke en emotionele staat goed te houden?” Voor je zelf zorgen en kiezen is ook een vorm van professionaliteit.

Sta achter je keuze

Neem je beslissing met volste vertrouwen en overgave, anders kom je door de twijfel over je keuze nog niet vooruit. Als je eenmaal besloten hebt, ga er dan ook voor en blijf achter je beslissing staan. Wat is het ergste wat er kan gebeuren? Vertrouw op jezelf dat je in staat bent ook een verkeerde keuze tot een goed einde te brengen. Wees niet bang voor de gevolgen van je keuze.

Vermijd impulsieve beslissingen

Mensen met ADHD zijn goed in impulsief handelen, soms komt dit terug in je gezicht. Ook beslissen om niet te te beslissen is een optie. Vaak besef je later dat niet alles wat er in je hoofd om gaat een beslissing waard is. Alles moet wel behandeld worden, maar probeer even afstand te nemen. Neem de tijd om over dingen na te denken.

Wat te doen bij keuze’s

– Identificeer het probleem

– Maak een lijst van de oplossingen en optie’s

– Bespreek de aanpak met anderen

– Zet de optie’s in jou favoriete volgorde

– Bedenk de voor en tegens van de top 2 of 3

– Kies de keuze die je het best vind en zet de actie uit om het te regelen

– Neem even de tijd voordat je verder gaat om zeker te weten dat je keuze niet impulsief is.

 

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail
Tagged with:    

Post your comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Snel naar