Cognitieve training kan kinderen met ADHD helpen

Cognitieve training - ADHD

Kinderen met ADHD en Cognitieve training

Cognitieve training kan kinderen met ADHD helpen op school, dit komt uit het promotieonderzoek van Marthe van der Donk, die binnenkort promoveert aan de UVA.

Wet passend onderwijs

Sinds de Wet Passend onderwijs van kracht is, zijn er meer kinderen met ADHD op de reguliere scholen. Marthe van der Donk heeft onderzoek gedaan om manieren te vinden deze kinderen te helpen. De conclusie was dat cognitieve training daarbij kan helpen.

Kinderen met ADHD hebben vaak moeite met instructies te onthouden en uit te voeren, door minder dopamine aanmaak in de hersenen. De kinderen raken snel afgeleid door de vele verschillende prikkels in de klas. Dit kan soms ook vervelend zijn voor de leraar en/of de klasgenootjes.

Ritalin is een vaak gebruikt medicijn om de kinderen te helpen met de concentratie in de klas. In 2013 gebruikte 4.5 van de kinderen tussen 4 en 12 jaar ritalin. Het is onderzocht dat dat medicatie weliswaar de kernsymptomen verbetert, maar de problemen in het dagelijks leven, en dus ook in de klas blijven bestaan.

Cognitieve training

Van der Donk heeft onderzocht of cognitieve training kan helpen met de ADHD symptomen te verbeteren. Voor het onderzoek verdeelde ze 105 kinderen met willekeurig in 2 groepen. Beide groepen kregen een aantal weken training met als doel de cognitieve vaardigheden te verbeteren. Denk hierbij aan instructies en lesstof beter leren onthouden. Dit had resultaat, beide groepen toonde verhoogde aandacht, en betere werkgeheugen en inhibitievaardigheden. En ook de ouder zagen positieve effecten zowel tijdens als na de training.

De 2 trainingen voor het onderzoek verschilde in aanpak. De ene training verliep via computergames (Cogmed) en richte zich vooral op werkgeheugen. de tweede training “Beter bij de les” is door Van der Donk met haar collega’s zelf ontwikkeld. Deze training probeert de kinderen inzicht te geven in hun eigen leervermogen en valkuilen. Deze training maakt bijvoorbeeld gebruik van een afleidbandiet en herhaalbewaker  die ze tegen elkaar kunnen inzetten.

De afname in ADHD-gerelateerd gedrag vertaalde zich namelijk niet in verbeterde schoolprestaties. Daarom is Van der Donk wel enthousiast, maar ziet ze mogelijkheden voor verbetering. Ze wil dit in haar promovendus  verder onderzoeken.

Gerelateerd:

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Snel naar