Een beter geheugen voor volwassenen met ADHD

Tips en trucs om beter te onthouden, meer focus en beter je taken beheersen.

Ben je op zoek naar een behandeling tegen symptomen als een slecht geheugen en problemen om je aandacht er bij te houden? Vergeet je de rekeningen te betalen, je vriend terug te bellen of de kattenbak schoon te maken? Werken lijstjes en post-its niet? Hier een aantal tips om minder te vergeten en meer te onthouden:

Hoe je aandacht er bij te houden

Zie de informatie als een spijker en je geheugen als een plan. Aandacht is de hamer die de informatie in je geheugen stampt. ADHD/ADD zorgt er voor dat je aandacht inconsequent verdeeld word, sommige spijkers blijven niet in de plank hangen. Om beter te kunnen onthouden, moet je de aandacht maximaliseren als de informatie in je hersenen aankomt. Hier wat strategieën die je kunnen helpen:

Beperk externe afleiding

afleidingAls je een belangrijk gesprek heb met je partner, of bezig bent met het plannen van de week taken, zet de TV of computer uit, laat de blaffende hond uit in de tuin of ga naar een rustigere kamer.

Op je werk, wanneer je wordt afgeleid van een project of taak, doe de deur dicht en hang een niet storen brief op om onderbrekingen te beperken. Probeer 1 op 1 gesprekken in een vergaderruimte te voeren.

Beperk interne afleiding

Doe Yoga, mediteer of neem ADHD medicatie, rem je racende brein af voordat je een project probeert af te maken.

Oefen je focus

Maak voor een vergadering een notitie dat het belangrijk is om je aandacht er bij te houden, draai weg van je computer en maak oogcontact als een collega wat tegen je zegt. Neem voor thuis en vast ingepland moment voor jezelf om de volgende dag in te plannen. (bijvoorbeeld bij het ontbijt of voor het slapen gaan)

bewegingZorg voor veel lichaamsbeweging

Heel veel studies hebben bewezen dat lichaamsbeweging je aandacht en alertheid een boost geeft, dit vergroot de kans dat je dingen onthoud.

Eet goed

Eenvoudige koolhydraten (weinig vezels of volle granen) en suikers veroorzaken dat je glucosespiegel stijgt en daalt. Dit achtbaan effect heeft is slecht voor je focus

Hoe meer te onthouden, door minder te doen

We proberen allemaal te veel informatie bij te houden. Ons geheugen loopt over. Als je meer wilt onthouden, probeer dan de lading informatie meer te beperken.

Snijd in lage prioriteit items

Lees je kind nog wel een verhaaltje voordat hij gaat slapen, maar regel een kennis om hem naar voetbal training te brengen (die bijvoorbeeld ook ook een kind op voetbal heeft)

Probeer niet “perfect” georganiseerd te zijn.

Je huis is “georganiseerd” als je kan vinden wat je nodig hebt, ook als zit het in een doos gestapeld.

Leer meer nee te zeggen

Zeg vaker (beleefd) nee als iemand je vraagt iets te doen, je kan ook zeggen;”Ik denk er even over” zodat je jezelf wat meer tijd geeft er over na te denken.

Gerelateerd:

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Post your comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Snel naar