Hyperfocus onder controle

Hyperfocus onder controle

Hyperfocus is een vaak niet goed begrepen kenmerk van ADHD bij kinderen en volwassenen. Ze staan er immers om bekent veel afgeleid te zijn en zich niet lang te kunnen concentreren terwijl  in de hyperfocus, de aandacht en concentratie niet te stoppen is..

Het is geen geheim dat kinderen met en volwassenen met ADHD moeite hebben met het focussen op een taak, vooral als ze deze taak als saai ervaren. Maar er is ook een andere kant. De ADHD-er kan zich intens goed op iets focussen op zaken die wel zijn interesse hebben of hem genoeg prikkelen, zo intens dat de hele wereld om zich heen totaal voor ze verdwijnt.

Voorbeelden van Hyperfocus

  • Kinderen kunnen opgaan in een computerspelletje, TV of zelfs in het buitenspelen op zo een manier dat ze totaal de tijd en omgeving vergeten (dus ook het thuiskomen voor het eten).
  • Volwassenen zullen misschien urenlang het internet aan het afzoeken zijn over 1 bepaald onderwerp, hierbij het uitlaten van de hond, of zonder te praten tegen de partner totaal vergeten.  

Mensen die denken dat ADHD betekent dat je een korte concentratie span heb, begrijpen het niet helemaal goed. Het is een afwijkende concentratie span. 🙂

Oorzaken Hyperfocus

  • Een lager niveau van Dopamine, wat het voor de neurotransmitters in de voorste hersenkwab moeilijker maakt te schakelen tussen leuke en ‘saaie’, maar noodzakelijke taken.
  • De drang om betrokken te zijn bij activiteiten die meteen een feedback geven of verder prikkelen.(Dopamine aanmaken)
  • Een manier om met de vele afleidingen om te gaan, door zich intenst en volledig op de taak te storten, zoals een examen.

Een kracht en een zwakte

Intense concentratie heeft zijn voordelen in onze drukke wereld.  Vele wetenschappers, schrijvers en artiesten met AD(H)D zijn zeer succesvol in hun carrière, 1 van de grootste reden daarvan is dat ze zich erg lang en diep kunnen focussen op wat ze prikkelt.

Maar de hyperfocus niet onder controle kan ook voor problemen zorgen, het kan leiden tot achterstanden op school, een lage productiviteit op het werk, en eventueel een gestrande relatie.

Hier wat tips de hyperfocus onder controle te krijgen:

Help een kind met hyperfocus

Leg je kind uit dat zijn of haar ADHD hersentjes af en toe hulp nodig hebben uit de focus te komen.

  • Spreek duidelijke regels af wanneer hij of zij mag en kan focussen op zijn favoriete activiteit en wanneer niet
  • Zet hier ook een vaste tijd periode tegenover (bijv; half uur of een uur)
  • Zoek naar natuurlijke onderbrekingen, zoals het einde van een televisieprogramma

Snelle tip; Om een kind te laten stoppen met hyperfocussen, tik hem op de schouder, zwaai met je hand voor zijn gezicht, of ga tussen hem en de activiteit die hij of zij aan doen is staan.

Voor een volwassene

  • Zet een wekker om jezelf te herinneren aan andere taken die ook gedaan moeten worden (kookwekker, timer van je horloge)
  • Vraag een collega of vriend je te bellen, mailen of berichtje te sturen op een afgesproken tijd
  • Vraag een gezinslid om de lichten in je computer of tv kamer uit te zetten om je aandacht te krijgen

Maak gebruik van je hyperfocus

Uiteindelijk is de beste manier om met hyperfocus om te gaan niet om er tegen te vechten, maar om het goed in te zetten. Vind manieren om je kind anders te prikellen voor zijn huiswerk. In plaats een berg datums in het hoofd te stampen, maak met hem of haar een (strip)verhaal er over.

Zoek als volwassene een baan met betere omstandigheden voor je ADHD, bijvoorbeeld met flexibele werktijden. Misschien is dat de reden dat 35% van de mensen met ADHD in Amerika zelfstandige worden na hun 30ste levensjaar. Ze kunnen dan focussen op hun passie en er een inkomen mee verdienen.

Wat is jou ervaring met Hyperfocus? Praat hieronder met ons en elkaar erover!

 

Lees ook meer over hyperfocus op AdhdRitalin.nl

 

Gerelateerd:

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

2 reacties

Post your comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Snel naar