Hyperfocus uitgelegd – Is overconcentratie te sturen en beheersen?

Handelen met hyperfocus (overconcentratie)

Wat is hyperfocus?

Hyperfocus

Uitleg over hyperfocus

Hyperfocus is een intense vorm van mentale concentratie. Dit kan bij iedereen voorkomen, maar komt over het algemeen vaker voor bij mensen met ADHD of ADD. Waar ADHD-er vaak snel afgeleid zijn, willen ze bij de juiste, of ongewenste  prikkels juist in de overconcentratie schieten.

Als iemand zich in de hyperfocus bevind is deze persoon zeer geconcentreerd met 1 onderwerp bezig, weinig tot niet kan hem daarvan afleiden. Denk aan het lezen van een boek, een computerspel of het afronden van een taak. De meeste mensen met ADHD / ADD die in deze staat zijn, zijn in tegenstelling tot hun normale doen, niet af te leiden door prikkels van buitenaf.

Hyperfocus sturen

Het ‘aanzetten’ van de hyperfocus is meestal niet iets wat vanzelf gebeurt. Het dichterbij komen van een deadline is bijvoorbeeld vaak wel een moment waarop de overconcentratie vanzelf ‘aan’ gaat, het kan ook getriggerd worden als er een onderwerp is waar voor een grote interesse is. Als je bewust in de hyperfocus wilt komen, kan het helpen om al de andere afleidingen te elimineren. Dus een rustige ruimte, telefoon notificaties uit en verder zo min mogelijke externe afleidingen.

Energie slurpend

Intens concetreren vergt over het algemeen wel veel energie van de persoon, alle aandacht is vol de de ene bezigheid gericht. Naar een periode van hyperfocus is er meestal ook een periode van extreme vermoeidheid. Meestal heeft de ADHD-er dan weer wat tijd voor zich zelf nodig om zijn batterij weer op te laden. De persoon is dan letterlijk uitgeblust. Men spreekt daarom ook wel over overconcentratie. 

Tip om overconcentratie te beheersen

Een handige tip voor een ADHD-er is de kookwekker techniek. Dit kan helpen de hyperfocus tijdig ‘ uit te zetten‘  zodat er achteraf geen sprake is van ‘overbelasting’ met de daarop volgende extreme vermoeidheid.

Zet voor je aan een activiteit begint waarvan je uit ervaring weet dat je er helemaal in op kan gaan een kookwekker. zet deze bijvoorbeeld op 20/30 minuten, experimenteer hiermee welke periode voor jou het beste werkt. Het afgaan van de wekker kan je helpen uit de focus te komen. Gaat de wekker af, neem dan een korte pauze, of stop voor die dag helemaal met de activiteit, zodat je genoeg energie overhoud  voor de rest van de dag.

Lees meer tips  in dit artikel: Hyperfocus onder controle


Gerelateerd:

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Snel naar