Altijd net te laat? Time Management Tips

Waarom mensen met ADHD heel vaak te laat zijn…en hoe je tijd beter te managen zodat je vaker op tijd bent!

“Hoi hoi, Ik ben laat, ik moet doorgaan, geen tijd voor een praatje.. Ik ben laat!”

Komt deze manier van praten je bekent voor? Time management is een groot probleem voor een hoop ADHD-ers. Iedereen is wel eens laat, maar mensen met ADHD lopen meer achter op schema, dan op schema.Dit brengt nog wel eens wat problemen met zich mee.. Te laat op vergaderingen, te laat met de kinderen op halen, te laat met hun afspraken met vrienden. Ze laten vaak andere mensen wachten terwijl ze op het laatste moment op zoek zijn naar hun portemonnee, sleutels of mobieltje. Mensen met ADHD hebben niet de intentie om geen rekening met de andere te houden, het is geen houding. Maar door chronische slordigheid lijkt het vaak wel zo. Deze verkeerde interpretatie is 1 van de redenen dat mensen met ADHD moeite hebben met het onderhouden van relatie’s met hun vrienden, familie of hun collega’s.

Wat betekent op tijd zijn?

ADHDers denk vaak dat ze op tijd aankomen op hun afspraak. Dit is een grote denkfout. Het is altijd veiliger om het zo te plannen dat je 15 minuten vroeger bent. Op die manier kan je nog eens vertraging hebben in het verkeer of op een andere manier. De kans is groter dat je evengoed op tijd komt.

Als het op een tijdafspraak aankomt, leer dan een lesje van een goede verkoper: Underpromise and overdeliver. Dus zeg dat je er zo en zo laat bent, maar kom vroeger.

Ben je bang dat je misschien jezelf gaat vervelen omdat je te vroeg bent, neem dan een boek of tijdschrift mee. Of gebruik de tijd een een mailtje te schrijven, telefoontje te plegen of een wandelingetje te maken.

Hoe lang doe je er echt over?

Pak de routes die je vaak aflegt en neem de tijd eens op. Het zal je verbazen hoe vaak even 10 minuten naar de supermarkt vaak een half uur is. Stop met het onderschatten van tijd.

Als je een ergens naar toe gaat waar je nooit geweest bent, zoek dan online op hoe lang je er over doet. Ga je de in de spits? tel er dan minimaal 20 minuten bij op.

Niet 1 alarm, maar 2

Start met de tijd van je afspraak, tel je reistijd en een kwartier extra. Ga nog eens 5 minuten terug en zet dan je eerste alarm. Zet het 2de alarm 5 minuten later.

Als je het eerst alarm klinkt, stop met waar je mee bezig bent en schrijf een notie van 2 regels om later te snappen waar je was. Maak er een sport van de deur uit te zijn voordat het 2de alarm gaat!

De deur uitkomen

Ben je ook zo iemand die lijd aan het ik-kan-het-niet-vinden syndroom? De beste remedie is duidelijk; Betere voorbereiding. Denk er over welke kleren je aan wilt en leg ze klaar. Zet alles wat je nodig heb bij de deur, het liefst in bakjes met labels per dag. Denk er over na waar je heen gaat, zorg dat je de routebeschrijving en telefoonnummers bij je hebt.

Omdat ze zo snel snel afgeleid zijn, is het bijna onmogelijk voor een ADHDer om op tijd de deur uit te gaan. Het kan helpen om een systeem voor je time management te hebben om te stoppen met nog even dat ene ding te doen.

Gerelateerd:

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail
Tagged with:    

Post your comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Snel naar