Slaapproblemen bij ADHD, de Do’s en Don’ts

Slaapproblemen adhd

Denk je dat een glas wijn je ADHD temt voor het slapen gaan? Fout!
Lees wat iedere volwassenen met ADHD (of zonder) kan doen om sneller in slaap te vallen en dieper te slapen.

Veel volwassenen en kinderen met ADHD hebben moeite met in slaap vallen, en in slaap blijven. Ze worden makkelijk afgeleid door mentale en psyche rusteloosheid. Het slaaptekort kunnen op zijn beurt de ADHD kenmerken overdag weer verergeren.

Gebruik deze paar, simpele, ADHD vriendelijke tips voor een betere nachtrust.

Drinken

slaapproblemen etenDo: Drink warme melk. Melk bevat tryptofaan, een kalmerend stofje wat bijvoorbeeld ook in kalkoen zit, ook het drukke ADHD hoofd word hier rustiger van.

Don’t: Alcohol, alcohol heeft een negatieve invloed op het ‘ doorslapen” en kan regelmatig wakker worden veroorzaken. Daarnaast droogt alcohol je uit en zal je vaker naar de WC moeten.

Do: Drink kamillethee. Kamille heeft een licht kalmerende eigenschap, die toeneemt in combinatie met de weldadige werking van een warme vloeistof.

Don’t: Gebruik geen cafeïne (inclusief koffie, cafeïnehoudende thee en chocolade) minder dan vier uur voor het slapengaan. Naast het feit dat het een stimulerend middel is, droogt ook cafeïne, zoals alcohol je, uit. Dat kan ertoe leiden dat je weer vaker wakker wordt om naar de badkamer te gaan.

slapen doucheDouchen & Eten


Do:
Neem een warme douche of een bad ongeveer een uur voor het slapen gaan. Dit zal je kalmeren en ontspannen. Je spieren en je lichaam zullen begrijpen dat het tijd is om te slapen.

Don’t: Eet geen grote maaltijd. Het duurt ongeveer vier uur om een maaltijd te verteren, die tijd kun je dus wakker blijven. Geen eten de kans te verteren voor het slapen gaan.

Do: Eet kleine snacks. Wanneer je een lange periode zonder eten blijft, stuurt je lichaam signalen om het suiker in het bloed te verhogen.

Do: Vermoord het licht. Licht activeert de hersenen en houdt je langer wakker. Bereid je voor op de nacht door vanaf bijvoorbeeld 21:00 uur alvast de lichten te dimmen of helemaal uit te doen. Probeer na negen uur ook niet meer achter een tv, computer of mobiel scherm te zitten

Wat zijn jou tips of gewoontes om beter te slapen?

Gerelateerd:

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail
Tagged with:     , , ,

1 reactie

  1. Martin Pals

    Geen schermen half uur tot een uur voor het slapen gaan helpt mij ook erg. (geen telefoon,tv, laptop enzovoort)

Post your comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Snel naar