Wakker worden met ADHD

wakker worden

Elke dag weer moeilijk wakker worden?? Een strijd met jezelf en de wekker? Het ochtendritueel elke keer weer een hel?Een bekent fenomeen onder de meeste ADHD-ers. Dus hier wat tips..

We weten allemaal hoe we het liefst onze dag beginnen; hangen in een zachte badjas. Koffie in de ene hand, en de krant of een goed boek in de andere.Tips om wakker te worden

Als je zelf, of iemand in het huis ADHD heeft, is de kans klein dat het zo gaat lopen. Speciaal op de werk/schooldagen kan het druk zijn om alles en iedereen wakker, aangekleed en gevuld met eten op tijd weg te krijgen

Is er genoeg gegeten? huiswerk af? Mobieltje mee?

Drukte in de ochtend is onvermijdelijk, maar de stress een beetje proberen te managen in de ochtend is wel mogelijk. Hier wat tips voor in de ochtend (en de dag ervoor).

 

 


Voorbereiding voor de ochtend
ochtend

Een goede voorbereiding is het halve werk. Doe zoveel mogelijk een dag van te voren. Dit geeft je ochtenden meer rust.

Leg je kleren klaar, maak alvast een mooi en compleet stapeltje; bijvoorbeeld, een broek, sokken, onderbroek enzovoort. Zo hoef je de ochtend zelf er niet meer over na te denken of te zoeken naar een outfit.

– Spullen bij elkaar, net als je kleding, ook de andere spullen die je nodig heb klaarleggen. Liefst in het zicht bij de deur, zo kan je ze ook niet vergeten. Je sleutels, papieren, mobieltje (in de oplader) enzovoort. Ze ziet ze bij het vertrekken en grijpt alles meteen mee!

Eten klaar. Ontbijten kan er vaak bij inschieten in de haast en chaos. Probeer dat dan simpel te houden. Zet bijvoorbeeld  cruslie en de kom met lepel al klaar, alleen melk erin en er is een snel ontbijt. Ook kan je het koffieapparaat al vullen met water en koffie, alleen aanzetten is dan al voldoende (of een timer)

– Medicatie klaar. Gebruik je stimulerende medicatie voor ADHD? Leg deze dan klaar naast je bed met een flesje water,zodat je ze meteen kan nemen. Andere tip die een hoop mensen met ADHD gebruiken; Zet de wekker een half uurtje vroeger en neem dan je medicatie. Slaap dan weer een half uurtje verder. Tegen die tijd dat je eruit moet, doet de medicatie al zijn werk en kan het helpen met je ochtendritueel.


 Wekker tijd

wekker

Het moment van de herrie, de wekker. Het zwaarste deel moet gebeuren, daadwerkelijk opstaan!

Elke ochtend ram je de wekkertoon uit? Misschien kan je dan beter een wekkerradio proberen, deze kan je wat meer geleidelijk uit je slaap halen. Kies wel een zender met een wat meer upbeat muziek, zorg dat de radio hard genoeg staat om je te wekken, maar niet zo hard dat je tegen het plafond zit.

Hou de muziek aan.  Als je dan toch een wekkerradio hebt, laat deze dan aan staan als je daadwerkelijk opstaat. De muziek zal helpen op te starten

Creëer licht. Zorg dat het lichter word als je wakker moet worden. Je kan een wake-up lamp kopen. Maar deze kunnen vrij prijzig zijn. Gewoon een spotje met een tijdschakelaar kan je voor een paar euro in elkaar zetten. Zorg dat hij net een paar minuten voor je wekker af gaat aangaat, ook dan wordt je weer een stapje vriendelijke wakker.

Wake-up call. Heb je een vriend/collega die op de zelfde tijd uit bed gaat? Laat hem of haar je bellen. Een telefoontje met het daar bijhorende persoonlijke gesprekje haalt je sneller uit je slapende onderbewust zijn.

Hoe word jij wakker? Laat het ons weten en deeltips en ervaringen in de comments!

Gerelateerd:

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail
Tagged with:     , , ,

Post your comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Snel naar